Zeilkamp voor leerlingen van streekschool voor speciaal- (SO de Zonnehof) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO Hofplein) uit Raalte.
Van maandag 8 juli ’24 tot en met woensdag 10 juli ’24 vond het jaarlijkse zeilkamp plaats op het Slotermeer, georganiseerd door een team van zes enthousiaste begeleiders.
Vier van hen zijn ervaren zeilers en hebben een speciale band met de doelgroep. Het kamp, dat jaren geleden is ontstaan uit een gedeelde passie voor zeilen van een gepensioneerde collega en de huidige kampcoördinator, blijft een belangrijk hoogtepunt voor de leerlingen.
De oorsprong van het kamp gaat terug naar de tijd toen zowel de gepensioneerde collega als de onderwijsassistente en haar man, die ook allen ervaren zeilers zijn, de initiatiefnemers waren. Ook dit jaar waren zij als vrijwilligers weer van de partij, samen met een stagiaire die destijds zeilinstructrice was.
Met vier Valken hebben zij iedere dag ongeveer vier uur gevaren op het Slotermeer. Voor de leerlingen was het een verademing om in een kleinere groep te genieten van de rust en ontspanning die het water biedt. Het weer was gunstig gezind met een zachte wind, wat de leerlingen de kans gaf om zelf te sturen en andere zeilactiviteiten te ondernemen. Dit zorgde voor veel plezier en gaf de leerlingen een trots gevoel en een flinke boost in hun eigenwaarde.
Een van de hoogtepunten van het kamp was het piratenspel op dinsdag, een spannende versie van Levend Stratego op het water. Op maandagavond zorgden zij voor sfeer en gezelligheid door een lokale kroeg over te nemen en Hollandse muziek te draaien. Dinsdagmiddag bezochten ze Sneek, waar de leerlingen in kleine groepjes konden shoppen.
Het kamp in Balk was een groot succes en de leerlingen keerden huiswaarts vol verhalen en mooie herinneringen. Het zeilkamp blijft een onvergetelijke ervaring en een jaarlijks terugkerend evenement waar iedereen naar uitkijkt.
De Zonnehof en Hofplein geven onderwijs aan leerlingen met een verstandelijke beperking, of door omstandigheden opgebouwde leerachterstanden in de leeftijd van vier tot twintig jaar. Daarnaast kunnen er ook aspecten meespelen die een belemmerende invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van de leerlingen, zoals minder optimale- sociaal emotionele vaardigheden, communicatieve vaardigheden, motorische mogelijkheden en zintuigelijke mogelijkheden. Ook gedrag, AD(H)D, autisme, medische beperkingen en verschillende syndromen kunnen een belemmering vormen voor ontwikkeling bij onze leerlingen.